Sider

7. september 2009

Rådyrjakt 6.sep09

Sto opp kl 04 søndag morgen og det var mørkt, veldig mørkt. Selv om månen lyste fra skyfri himmel ble det ikke satt marsj mot post før kl var litt over 5. I tildels bratt terreng og uten visuell kontakt med underlaget fikk en tidligere nevnt og fotografert fot skikkelig prøvd seg. Noen minutter før 6 var jeg, uten større ulykker, kommet meg frem til dagens utvalgt vaktpost. Lokalisert på kanten av et stup og med usikt over et stort snaufelt med saltstein i ene siden mot et tjern.

Tiden gikk uten at det skjedde noe, kun småfugler og en grønnspett som holdt liv i skogen. Til andre siden av feltet må avstanden være over 300 meter, et tvilsomt hold for skudd på rådyr. Det kom uansett ikke et eneste dyr.

Senere samme dag forsøkte jeg sammen med brodern en liten samordnet operasjon. Han for første gang (tror jeg) i den aktive rollen, og meg som post. Posten har fra tidligere tider fått navnet "Dødsposten". Dette klinger godt i jegerører, men det er historikken de seneste år og ikke navnet som blir styrket denne dagen.

Før neste helgs Muflonjakt måtte børsa testes. En 1,5 liter cider flaske fylt med vann tjenestgjorde som blink på 50 meter. Børsa gikk bra og flasken revnet og smeltet. Børsa duger og med denne mannen bak antas Muflonen ha en 10% sjanse til overlevelse under det forventede møte den 12.9.

1 kommentar:

jaktboss sa...

nærmere 25 % sjanse skulle jeg tro...

Blogglistenhits