Sider

17. juni 2011

Kobajs og andre mistag

Albin var på besøk hos bonden idag og der var det litt "kobajs i hagen". Denne måtte smakes på og ikke minst rulles i..... Det gjorde at han ikke var så veldig koselig å klappe, derfor ble det kjøpt inn hundeshampo og dusjen skrudd på. Etterpå var han gullende ren igjen. Han fikk sovet litt først og var uthvilt før dusjen og dermed ble han heller ikke helt crazy etterpå, slik han vanligvis blir.
Senere på kvelden tok jeg meg en liten tur på de nyslåtte åkerne. Satte meg mellom en fin rekke hvite rundballer og prøvde mus- og fuglefløyta. Eneste som reagerte var et par måker. Hadde akkurat tenkt å gi meg da jeg plutselig ser noe på jordet laaaaangt borte.

Der står det banna bein en rev!!!!! Passe stor men meget langt unna, bildet er tatt med 250mm objekt. Litt etterarbeide på dataen viser reven mer tydelig.

Dette er jo helt fantastisk, men hvordan skal jeg komme meg nærme nok? Sniker meg tilbake til ytterste spiss på rekken av rundballer, men det er fortsatt langt utenfor skuddhold. Reven setter seg i bevegelse - rett vei. Glir bak noe småskog som står rundt et kunstig lite tjern, men retningen er fin. Venter i spenning og plutselig kommer den ut ca 100 meter fremfor meg. Sitter på rompa og synes jeg får bra støtte.... PANG... reven skvetter til og løper som en gal tilbake der den kom fra. Det ble en BOM forran, helt fullstendig håpløst ræva dårlig. En rekke uttrykk som ikke egner seg på trykk kommer.... Jeg sjekker skuddplassen grundig men finner som ventet ingenting, går også langs jordekanten så langt det går. En vannfylt grøft gjør det umulig for en rev å hoppe av jordet før ca 150 meter - ingen tegn til reven.

Det som kunne blitt en super premiære for Vixen er nå bare et surt minne. Ikke den starten børsa fortjente, og skyttern bør vurdere å bytte til fotograf. ¨

NB! Jakt på rev er lovlig året rundt her i Finland, med unntak av hona vilken åtföljs av årsunge som er fredet i tiden 1.5.-31.7. Så ingen tegn til unger og reven var ikke veldig stor, antok derfor at det ikke var noe unger i et hi.

5 kommentarer:

Anders sa...

Ha ha ha ja det är inte så trevligt med kodynga på hunden :)

Daniel sa...

Alla hundar gillar skit verkar det som!! Synd på foxen!

Unknown sa...

Beste er jo at kohagen blir rett over veien fra huset, kort vei til badeplassen.. Reven er bare skammelig å bomme på.

Emil sa...

jaja. du klarer vel å skyte den neste. det positive er at du klarte å lokke inn en rev. fortsatt 4 uker til premiere her.

Unknown sa...

Lokke inn og lokke inn. Den kom relativt frivillig. Prövde lokke litt med fugleflöyta når den var langt unna - ingen reaksjon?!?!?

Blogglistenhits