Sider

23. mai 2013

Bukkejakt i Polen - del1

Den 17.5. var det endelig avreise til Polen. Tidlig opp på morgenen for å rekke flyet som gikk kl 0610. Hadde jo med våpen så da skal man jo ha litt ekstra tid. Fikk sjekket inn og betalt ekstra for våpen som vanlig. Reisen gikk fint, helt til kapteinen på flyet fra Köbenhavn til Poznan ville snakke med meg! Dessverre er din baggasje og våpen ikke med på flyet! De kommer trolig med neste fly som lander i Poznan kl 2010.

Innflygning mot Poznan.. Flat og mye dyrket mark.
Derfor startet turen på vanlig vis dvs ankomst jaktterreng uten våpen. Takk til SAS. I tillegg må man personlig hente ut våpen så da måtte jeg tilbake til flyplassen neste dag, ikke det man önsker når det er 1,5 time kjöring hver vei. Uansett ble vi innlosjert på rommet, fikk middag (suppe til forrett og potetmiddag). Utsikten fra rommet i en klasse for seg.

Förste kvelden
Kl 18 kom jaktguiden å hentet oss i sin pickup. Jeg fikk låne noe stövler og en Brno kombi i kaliber 12 / 7x57, med en Doctor på topp. Gikk midt i på 100 meter og bra til 150 meter iflg guiden. Han hadde skutt over 100 vildsvin med den.

Endelig ut på jakt og förste rådyr ser vi etter 300 meter. Ok bukk, men passe langt utpå en åker og vi sto på en ganske så trafikert vei. Derfor videre og det ble litt mye bilkjöring denne kvelden. Kanskje mest pga vår bekledning - hadde jo kun de klär vi reiste i. Gradestokken 20+.

På förste tur ut av bil og snike litt avgårde fikk jeg ammo (RWS Alaska) og en haglepatron til rev. Bukken ble imidlertid borte, så vi dro videre.

Neste forsök så så vi en bukk på en åker mot skogen. Han kjörte en bit inn i skogen og stoppet bilen. Sjekket vinden som var bra. Sniker oss ned til åkerkanten, men ser ikke bukken. Den ligger iflg guiden fortsatt der, men pga höyt gress ser vi den ikke. Guiden försöker etterhvert litt kontaktlyder, uten at det skjer noe. Dette var forsåvidt meget bra da han på vei tilbake til bilen forklarer at den var minst 500 gram!!!!!! Hmmmmm må poengtere at jeg er ute etter bukker av en litt annen klasse.

Neste sjanse kommer nå vi ser bukk og geit. Sniker oss forsiktig närmere, ganske så greit med jordvei. Litt löv er det og vi stopper 70 meter unna, bukken er ok. Ikke for stor iflg guiden. Sikring av og klar. Sjekker igjen med guiden og alt ok, skyt når du kan. PANG og bukken dukker ned, for deretter å hoppe lett avgårde. Ikke et skuddtegn. Löper helt fint over til andre siden, 400 meter unna för den stopper i skogbrynet. 5 cm over forklarer guiden. Hmmm det var jo litt av en start... Flau og oppgitt over egen innsats tilbake i bilen.

Blir et forsök til denne kvelden, men da så mörk og öynene min så trette at jeg ikke ser bukken bra nok til å skyte. Det blir retur til innkvarteringen og avtalt tid i morgen kl 04.

Vi har fått litt ferdigsmurte brödskiver og spiser litt för vi legger oss. Seb sin fine kommentar er at han tror det går bedre i morgen.

Förste morgen
Mötes kl 04, og det er en ekstra guide med. Blir fin jakt denne dagen, mye spasering mellom skogen til ulike åkrer. Först er det imidlertid noen dyr som sees fra veien, men synes lite om å gå ut med anlegg på bilen. Gjör det vel to ganger, men begge gangene hopper heldigvis bukken avgårde.

Ser 6 rådyr springe inn i en skog og vi går ut av bilen i skogkanten. Sniker langs jordvei og ut mot en ganske nysådd åker. Der er det en bukk og guiden sier den er ok. Får stötte mot et tre og bukken kommer fint gående med full bredside. PANG. Bukken hopper til på klassisk hjerte/lungskudd vis og ruser iveg 40 meter för den faller död. Alle er glade for at nordmannen faktisk klarer å treffe.

Vi går snart videre og igjen er det i kantsonene ting skjer. Først ser vi en liten Daniel (dovhjort på polsk). Deretter flere rådyr, men mest geit og småbukker. Fortsetter langs åkerkanten når det popper opp et hode, den er godkjent. Høyt gress og når bukken legger seg blir den "borte". Blir til at jeg sniker alene langs togskinne, ser horna i gresset. Opp på kanten og fortsatt ligger den. Er vel inne på 50 meter før den reagerer, opp og avgårde. Løper skrått ifra, men stopper på togskinnen. PANG. Tegner egentlig ikke men løper tilbake i det høye gresset. og jeg blir usikker. Synes jeg hadde full kontroll. Guiden kommer og vi går til skuddplassen..... Der er det mye blod og lunge. Guiden går gjennom gresset og bukken ligger død 60 meter unna. Jeg er meget fornøyd. Klokken er halv 7.

Etter liten pause setter vi oss i bilen, på vei tilbake. På vei gjennom litt skog ser guiden i baksete noe. Vi stopper og jeg går alene ut. De peker men jeg ser nada. Går fremover på veien og da hører jeg noe som går i løvet. Klarer ikke se noe så går sakte videre, bukken aner uråd og jumper avgårde. Når den skal over veien plystrer guiden i bilen og den stopper. PANG og bukken krymper seg litt. Løper videre innover, men jeg ser den er ustø lengre inn. Guiden kommer og følger sporene, gått ca 100 meter og skuddet sitter altfor langt bak dvs lever/mage. Et grisete slakt blir det og innholdet lukter som i Norge. Bukken og mine to guider, sjefen med hatt.

Tre bukker på denne morgen er et faktum og returen til overnattingsted går fint. Ser flere rådyr på returen, men nå er det nok for idag.

Hode fjernes fra kroppen, kroppene hentes av stor mann i kassebil. Folk kommer til og gratulerer, mye prating på polsk. Avtales å møtes kl 18 på kvelden. Hvilken morgen.