Sider

4. september 2014

Dot

Er sommern på vei tilbake? Det var 14 grader, delvis skyet og svak vind idag kl 5.

Albin och jag dro ut til vårt nye favorittsted, eller faktisk litt lengre ut denne gangen. Der fikk han fot rett ut av bilen. Ikke lang tid før det tok avsted langs sjøkanten, med bra lyd! Albin får problemer etter en bit da det snurrer en minirunde og over sporene igjen. Roter ganske så lenge der før han avslutter og returnerer i spora sine uten lyd. Hmm lurt på svaberget...

Nesten helt tilbake når det blir liv på ny, i et vass blir det nytt uttak. Og jeg er knappe hundre meter unna. Hører Albin knurrer og det plasker i vannet. Mårdhund tenker jeg og nærmer meg raskt. Da løsner det og losen går. Flytter meg tilbake mot veien litt for seint for der ser jeg mårdhunden kommer løpende, dessverre får jeg ikke skutt. Sprinter nærmere men holder igjen skuddet da jeg kun ser skyggen gjennom tette graner. Albin kommer og losen fortsetter.

Etter litt los til er det tydlig at Albin har fått den fast. Står iflg Astron 250 meter unna. Jeg kommer meg raskt til stedet. Der er Albin med nesa under en stein, bitende og skjellende. Mårdhunden freser og jeg tar et lite overblikk rundt steinen. Fikser meg en lang pinne, får fast Albin i bånd og binder ham fast til et tre. Roter litt med pinnen inn under steinen uten noe lyd, snart litt tasselyder og ser da mårdhunden komme ut på baksiden. Pinne byttes mot hagla, avventer litt da den stopper med en flat stein bak. Når den forsøker stikke avgårde smeller det - den faller men gir den et skudd til pga mye bevegelser.

Sjekker at den ser fin ut og slipper Albin, som hopper rundt og rufser i den. Masse ros til Albin før det tas litt bilder.

 Albin ble lei av bilder og vil bite litt til. Det var en mårdhundshane, vekt ukjent.
Årets første felling for Albin, og som ifjor en mårdhund. Siden det er jobbdag så passet det med denne korte økta (Albin kun 5 km). På veg mot bilen er imidlertid Albin veldig sugen på noen vitsvansspor - den har hatt litt fart og det tyder på at vi har skremt den under losen. Det ville blitt en flott los, men Albin trenger hvile og jeg må dessverre også jobbe litt....

1 kommentar:

Lindsjö taxar sa...

Grattis!
Läckert att han tar mårdhund!

Blogglistenhits