Sider

30. september 2015

Hamnskär

11-13 grader, sol og vestavind. Nytt område utforsket, Hamnskär, en öy på ca 150 hektar som skulle ha både elg, vitsvans, rådyr, hare og mårdhund. Forventningene var store og Albin virket i bra form. Det ble en liten båttur först med Albin i front.

Vel fremme var det jo bare å slippe han og forsöke ta dagens tenkte rute. BT var guide. Albin hadde andre planer og fant snart noe godlukt. Vanskelig å höre når losen egentlig startet pga vind, men vi skjönte jo etterhvert at det måtte väre drev. Fordelene med öy kom til sin rett og drevet kom snart i retur.

Vinklet dessverre 90 grader - mulig jeg skremte drevdyret og ny runde. Snart veldig bra mot meg, men snurrer en ny liten rund. Deretter stiger pulsen igjen, men jeg verken ser eller hörer noe annet enn losen når det på det närmeste er 67 meter unna. Blir stopp i vannkanten etter ca en times los og Albin returnerer til meg på bakspora sine. Los i gult, jeg satt på rosa ca midt i bilde:

Vi går ikke veldig langt för det blir et skikkelig uttak, tror vitsvans pga spora. Det drar nesten samme runde som förste men legger trolig på svöm til Grilskär - en ikke ukjent overgang. Tok kun 20 minutter. Gul los og svömmetur i röd.

Siste turen går over åsen mot BT, der finner vi et par skikkelige mårdhundslatriner. Fremme med BT og vi bestemmer oss for å avslutte. Da blir det på nytt liv i Albin som driver en elg i 10 minutter för han stopper - phu.... Elg pga spor.

Da er det slutt for dagen og retur. Ser en meget höy svamp...

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits