Sider

22. oktober 2015

Albin - superdog

Tilbake i Finland og med 5-6 grader, duggregn i luften og 5ms vind ble det tur ut med en pigg Albin.

Mye utålmodig piping medförte en tidlig avreise og vi var ute i skogen för skytelys. Albin var ut fra bilen i godt gammelt slag, ivrig sökende etter spor og lukt. Holdt meg til veien som Albin tok avgårde på. Sjekket Astron og han var gode hundre meter bort, av veien og retur 50-100 meter inn i skogen.

Snart var han rundt bilen og ut på et plantefelt, og der ble det uttak!!! Herlig Albinlos som dessverre beveger seg bort fra meg. Det blir mye langs veier og vannkanter, derfor tror jeg etterhvert på Mårdhund. Höy fart og intet tap. Tror en stund det skal komme rett på meg, men snur og runder tilbake på vei.

Når det viker nedenfor vei og mot et kjent sted med mye stor stein og plasser å gjemme seg for rev og mårdhund må jeg bevege meg. Håper å kunne poste på en velbrukt overgang. Kommer ikke så veldig langt for der kommer det en hare hoppende langs veien!!!!

Stopper og håper den fortsetter, men den stopper og returnerer noen meter i egne spor för avhop. Minst 70 meter og blir for langt med hagle, og kule på hare - nei... Albin er tett innpå og har ingen problem på veien, losen fortsetter. Tid fra uttak er nå 35 minutter (gult) og jeg sto på rosa stjerne. Virket ikke som haren ble skremt, men losbilde antyder noe annet!

Det tar nå dessverre avgårde etter et kort tap på en myr. Snart over 1 km bort og da går jeg litt etter. Ikke langt fra tapet ser jeg en hare gjennom krattskogen, mye skog og får ikke skutt. Hmm har Albin byttet dyr eller var det en annen hare. Synes den var veldig lik både i störrelse og andel hvit. Dette var på lilla markering.

Albin holder på selv om det har dratt ut skikkelig. Over to veier til, både Kålavikvägen og Agnissundvägen. Kontakt med peilen blir dålig, men får han snart inn på retur. Farten er betydelig redusert, men han er nok fortsatt på et sporet - fölger ihvertfall ikke egne spor. Snart blir det imidlertid nesten helt stopp og jeg vandrer inn å finner han. Grönn markering.

Litt trist å se han da han såvidt beveger seg fremover. Beina er slitne, men masse godord, litt kos og mye vann gjör at han fölger meg tilbake til bilen for egen maskin. Vi krysser tydligvis noen spor med godlukt og han har også noe i nesa på overvär. Heldigvis lytter han til fornuft og fölger meg.

Förste svingen var altså på 35 min og med snittfart på 9,5 (god gammel Albinfart). Om han byttet dyr eller ei er vanskelig å si, total lostid også. Når stoppet det?? Men minst 1,45 (snitt 6,3) og kanskje 2,15 (snitt 5,8). Totalt 16 km.
Albin har siden hjemkomsten igår stort sett ligget helt stille.............

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits