Sider

9. september 2010

Nybegynner

Etter fire tidlige starter på dagen har jeg blitt litt kjent med diverse jorder her i Finland. Vet jeg burde forbredt meg litt bedre og det viser jo resultatet - som er null. Förste morgen ble bare tull, og fikk heldigvis noen gode råd fra lokalkjent utpå dagen. Tror jeg var litt uheldig med tolkning av vinden vs kartet andre dagen, men satt på en fin viltåker (som jeg var med på å lage). Var harelos i närheten, som gav litt liv i skogen. Trodde den skulle komme til meg også, men ble tap på veien ca 500 meter unna.

Tredje dagen på nytt jorde, og bra vind. Uten kjennskap til stier og overganger ble jeg hindret av en solid gröft. Ble derfor stående litt feil, samt mye morgentåke. Så ingenting, men tror nok det er en bra plass om man kommer seg over gröfta. Men fotografisk utsikt da.

Idag opp igjen kl 05, våknet faktisk för klokka ringte!!! Vinden endret retning rett för leggetid derfor var dagens mål litt usikkert. Kontroll av vinden medförte to alternativ, begge nye steder. Valgte et intimt jorde i närheten av der det er observert vitsvanshjort, tror underbevistheten styrte (eller var det vanlig bevisthet??). Uansett inn på en privat vei, med advarsel om bom som jeg snart fant. Stod like ved målet for morgen og bilen ble kjört fint tilside, trodde jeg.

Herlig plass, med 120-130 meter som lengste avstand - vinden litt feil igjen men ikke alvorlig. Fikk satt meg godt tilrette og koste meg med en vakker morgen. Litt over seks hörte jeg velkjente lyder, elg på vei. Straks etter kom en pinntjur over et snaufelt inntil jorde, stoppet og så rett på meg (vinden var da vitterlig fra elgen mot meg!!!) og gikk bestemt vidre langs kanten. Fikk ikke tatt noe bilde men godt å se et klövvilt.
Tilbake ved bilen startet problemene, hadde kjört meg fast! Fikk heldigvis hjelp og kom meg hjem. Siden det er siste dagene med gevär her så ble det en liten tur til, fant et fint snaufelt men så inget.

Vår, sommer og tidlig höst må benyttes til litt mer planlegging av vakteplasser. Det er for mange muligheter, litt mye hus, men mest mangel på kunnskap.

Heldigvis er det kun få timer igjen til lördag, hvor Skåne skal besökes og det er ferdig planlagt:)

NB! Idag var igjen lykkehatten med, som jeg trodde var tapt. Mulig medvirkende årsak til at jeg så en elg.

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits