Sider

1. oktober 2011

Dag 1 elgjakt i Finland

Vel da var förste dag på elgjakt i Finland over. Det gikk forholdsvis smidig å dra pass, og jegerne på plass. Halv ni var jeg i tårnet med, og med beskjeden "skjer det noe denne veien er det på dette passet" var optimismen helt ok. Startet stille og rolig, med mye rådyrkontakt for elghunden på "mitt område". Hele 6 hunder i aksjon fra start!! Snart kommer melding om at en oxe er skutt. Ikke så lenge deretter smeller det igjen, stor ku påskutt. Denne finner ikke skytten og det blir litt styr å få tak i hund.

Snart blir det los på området litt til siden for meg. Dessverre en större asfalt vei mellom meg og losen, men tett og fin los. Det går litt frem og tilbake, og hundförer sliter med å komme innpå. Stadig går det lös og etter ca 3 timer forbi postrekka. Stor oxe rapporteres det. Endelig kommer den på rett side av veien. Påskutt ku blir endelig foretatt ettersök på, og den finner dem ca 300 meter fra skuddplassen. Litt höyt skudd.

Ganglosen har fin retning og jeg föler jeg sitter meget bra til. Stadige påminnelser på radio om å väre beredd! Det närmer seg stadig mer og midt i alt hörer jeg elgen gå i myra og knister som knekker. Hunden blir stille, elgen er i farta..... Hundförer har klatret opp i et gammelt tårn og melder at oxen går 110 meter ved siden av min post, uten at jeg ser en skimt. Närme med akk så fjernt. Da blir det samling ved bålet.

Hundförerne er lite interessert i å jage mer, og önsker spare hundene til morgendagen. Hmm klokken er 14 og det blir alt for denne förste dagen. Lite elgkontakt synes jeg, särlig med tanke på det kobelet med hunder som var i aksjon. Jeg hadde en meget spennende halvtime når elgen kom over veien og nesten til mitt pass. Den hunden fikk mer enn godkjent. Nye tak i morgen.

Rattata slo til med over en times los idag. Det er godt å höre at den er igang. Nytt område som etter ryktene også skal pröves i morgen, da skal også Jaktboss väre med Emil og da blir det nok påfyll i frysern:)

2 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

hej du! Vilken bra jaktdag ni haft....men funderar lite ..du är i Finland och jagar nu? Förstår att du har kontakter där men nu är väl älgjakten igång i Norge med?

Unknown sa...

Jeg bor i Finland ca 14 dager pr mnd, resten i Norge. Elgjakten der jeg får lov å väre med starter 5.10men de er så snille at de venter med oppstarten til jeg kommer lördag den 15.

Blogglistenhits