Sider

11. november 2014

Albin langlos

6 grader, lett regn og svak sydvest vind.

Albin og eier var begge veldig jaktsugne. To lange kjedelige dager med elgjakt setter spor. Derfor trosset vi regnet og ventet på lys. Regnet har nemelig fjernet snö og da er det ikke skytlys för kl 8.

Dagens mål et husnärt sted, med alt av dyr. Fare for elglos, men det unngikk vi. Albin ut av bilen og fullförer en PeR. På kanten av diket lukter det bra og han snuser seg avsted. Snart over 200 meter unna og uttak. Bra bra og jeg står fint men dårlig vind. Vet ikke om det har noe å si for eventuell hare så avventer. Herlig lyd som vanlig og snart et småtap eller ihvertfall en par snurrer på lite sted. Deretter videre til ny snurr... Hmmm ikke elg noe jeg også tenkte pga uttaklyden. Mårdhund som stopper iblant?

På tredje snurren så tenker jeg imidlertid på elg igjen og at Albin jobber i ringer litt unna når den stopper. Beveger meg på siden og tenker kommme i rett vind. Det går ikke för det fortsetter hmmm. Det buer rundt og möter mine spor, som medförer endret retning. Gjennom litt vass og ut på halvö, Alholmen. BT på telefon foreslår rev, og intet dårlig tips med tanke på ruten.

Kommer til en blöt traktorvei hvor Albin sine spor er tydelige. Er det også noe mindre poter, der er ihvertfall ganske ferske rådyrspor. Hva som var losdyret blir ikke avklart og det blir stopp på Alholmen. Da har det gått en time og tjue minutter siden uttaket...... Rev synes sannsynlig, men var som sagt ferske rådyrspor dog synes veivalg ikke rådyraktig.

Når Albin etterhvert er ferdig med å undersöke baksporet så beveger vi oss mot bilen. Finner noe som lukter, uten at det blir noe mer. Deretter er Albin 500 meter ut en runde för vi inntar bilen på vei hjem.

Albin tilbakela 15,7 km og jeg 4,6 på en litt lengre tur enn planlagt.

Dagens Garmin start midt i nederst.

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits