Sider

26. november 2014

Rådyr - hare - rådyr

3 grader, svak sør vestlig vind og overskyet. Synkende temperatur for den viste 1 når avsluttet.
Snøen som kom fredag er for det meste borte og det er vått i skogen.

Albin og hundfører var sugne og det var derfor litt i overkant mørkt når vi parkerte i skogen. Holdt meg derfor langs traktorvei. Der var det ingen spor tross sandvei, og delvis snødekte partier. Albin suser litt avgårde, litt ut i skogen men finner ikke noe av interesse.

Etterhvert stikker han avgårde litt lengre turer og andre gangen blir han borte. Ikke lenge før han bjeffer litt. Svinser litt rundt og kommer en runde tilbake så jeg ser han, siden jeg hører at det ikke er los er jeg lugn! Etterhvert blir det mer og mer lyd, og det stikker iveg. Hørte ikke noe skikkelig uttak så regner med det er kløvvilt.

Tar avgårde og er på det lengste drøye 900 meter unna. Snur og da står jeg ganske så bra på en liten forhøyning der losen gikk. Hører Albin stort sett hele tiden, pga gunstig vind og det er digg. Ser på Astron at det går fint og jeg står bra. Idag også kamera på hagla, og det slås på.

Ser en mørk "skygge" litt langt unna. Snart ser jeg rådyret og innser at jeg sto litt feil.  Men ikke mye når det jeg ser det står stille på drøye 30 meter. Stort, mørkbrunt og mye hvitt på baken. Klarer faktisk å tenke kronvilt før jeg tydelig ser at det er ei rågeit. Min kvote på området er jo fylt opp og hadde vel spart denne uansett.

Albin kommer i sporet ca minuttet etter rådyret har passert. Får etterhvert tak i ham, skryt skryt og skryt før jeg kobler.

Etter en altfor kort tur i bånd slipper jeg han igjen. Rett tilbake på rådyret, etterhvert blir det imidlertid bakspor. Jeg søker meg litt en annen vei og ser da en stor hvit hare!!!

Får tak i Albin etterhvert som han kommer tilbake og har han i bånd nesten til harestedet. Ikke mange meter før han lukter hare og det blir en herlig los. Venter det skal svinge litt, men etter en liten sving bærer det langt avsted. Hva.... kan jo ikke blitt så skremt. Over en vei, to veier og fortsatt fremover. Hmmmm. To kilometer unna... Bilen frakter meg nærmere og da ser jeg at Albin har gitt seg og kommer i retur. På veien finner jeg rådyrspor... han har nok byttet et sted.

En sliten Albin kommer, kobles og det er klart for hjemreise. Dagens Astro, halv time för jeg ser geit og kobler (orange). Trolig kun 15 minutter på hare (hvit, deretter trolig bytte i lilla sirkel og deretter en halvtime på rådyr rett ut 2 km. Ser at det muligens var samme geita han drev videre.
Heldigvis ga han seg på siste rådyrdrev, gikk jo rett ut. Synd han ikke hang på haren, da den kunne kommet fint tilbake til meg!!!

Ble en video av rådyrgeita på rosa prikk, ikke klippet og for den utålmodige er hintet 2,15.

Elgjakten er fortsatt igang og det er noen som jager et siste voksent dyr. En gjenværende kalv lisensen er gitt til annet jaktlag i lisensområde. Interessant når forvaltning også reellt gjennomføres på stort område.

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits