Sider

24. november 2015

Haredot for superdog Albin

Albin har virket i bra form, og selv om morgendagens vær ser bedre ut kunne vi ikke holde oss hjemme idag. Det var et par minus, svak vind, 10+ cm snø og overskyet.
 
Planen ble lagt etter vind og antatt tilholdssted for rådyr. Albin hadde imidlertid andre planer og tok "feil" vei. Snart los, men hørte dårlig og det var bare små små ringer. Ble å ta turen rundt og fikk da bedre vind og hørte losen. Snart sto jeg forholdsvis bra syntes jeg og Albin øste på, mmmmm.
 
Og der kommer det en hvit fin hare forsiktig hoppende, PANG! den hopper ikke lengre. Men dårlig skudd og derfor ny PANG. Albin er tett etter og får ikke filmet inngangen idag. Men det blir mye ros og godord. Og selvsagt bilder av Albin i sin superdrakt!
Hørte ikke uttaket idag dessverre og losen kan ha vært alt fra 2-30 minutter. Dot på gul runding.
Albin mumser i seg hjerte, lever og lunger - men er tydelig sugen på mer. Sjekker Astron og han har knapt løpt 4 km!! Hmm ja da får vi teste min plan da kanskje!!!

Henger haren på bilen og forsøker plan A igjen. Nå fungerer det, og nesten helt etter planen. Albin finner nattspor og beveger seg mot foringsplassen. Blir mer og mer lyd, når uttaket skjer er imidlertid vanskelig å si, spesielt når det er litt langt unna. Har troen på det skal komme rett i fanget, deretter at det skal runde som fjorårets rådyrfall, men nei og nei.

Etterhvert en lengre runde delvis på vei og jeg nærmer meg, går over lossporet. Mener det må være rådyrspor, men mye gamle spor av både rådyr og hvitsvans. Det snur rett vei lengst ut og da stopper jeg på ca 550 meter. Losen kommer perfekt imot, jeg bare venter på å se dyret......

Må gløtte på Garmin og ser Albin er 140 meter unna, ja det nærmer seg nå... men hva skjer han snur og tilbake. Var rådyret så langt forran at det merket meg, vinden var nemlig bra og jeg sto stille fra Albin var 550 meter unna... aj aj blemme av JaktAsle.

Tror Albin tar bakspor og tenker møte han på veien. Da har han snudd igjen og 50 meter unna finner han tydeligvis avhoppet og skikkelig los igjen. Over vei og opp på en ås, snurrer og nesten tilbake, men runder igjen og hva skjer??????

!!!!!!!!!!!!!!!!!! Over isen !!!!!!!!!!!!
Det er ikke mange dager med kuldegrader, og ikke mange kuldegrader heller..... Tydeligvis nok til å bære både rådyr og Albin. Meget lettet når han er på "tørt" land igjen. Det blir vanskelig når han igjen kommer i gamle spor og han er sliten. Jeg kobler han derfor og retur til bilen.

Losen var ca 1 time 45 minutter (gul). Veldig bra jobbet av Albin idag, og kun dårlig av meg som gjør at det ikke ble rådyrdot idag. Mine spor er grå på kartet og beveget meg faktisk over 6 km idag!
Totalt ble det 14,8 km på Albin, han er sliten og sover nå. Veldig spent på beina hans utover kvelden og i morgen..............


Ingen kommentarer:

Blogglistenhits