Sider

18. august 2010

Endelig - årets første jakthelg nærmer seg

Enkelte har startet elgjakta litt tidlig (ulv tok elg på jorde). En arbeidskollega hadde observert ulv i tilgrenset område i helgen. Tror nok det bør åpnes for jakt i Norge også til vintern, på lik linje som i Sverige.

Jeg har derimot valgt lørdag som min første jaktdag denne høsten. Det er rådyr som står øverst på listen, men i tillegg er det jo åpningshelgen for diverse fugler - samt røyskatt:) Blir gøy selv om det må lånes gevær, samt at klesgarderoben muligens må suppleres noe.

I tillegg er det under en måned til Skåne skal besøkes. Kjenner at jaktlysten bobler, som ikke blir bedre av at slike bilder mottas fra jaktverten.


Tenkte jeg skulle hviske noen godord i øret til jaktgudinnen Diana, men hun er jo faktisk den romerske jaktgudinnen. Skade er den nordiske og Artemis den greske. Dertil kommer en av Skade sine menn, Ull, som også var en jaktgud. Dette ble mer komplisert enn det jeg ønsket, og selv om Skade og Ull var nordiske velger jeg likevel Diana - det var jo tross alt den første jeg tenkte på. Nå under mine bestrebelser etter å få gudene på min side kan jeg nesten høre at Crom sitter på toppen av fjellet sitt å ler...

Må sikre at viltkameraene også tømmes i helgen, vet jo at det finnes et bilde på Jaktasle-1 av en voksen kronhjort.

3 kommentarer:

Daniel sa...

Hej hoppas din vistelse i skåne blir lyckad, var ska du jaga någonstans? Själv jagar jag dovhjort i närheten av Häckeberga.

Unknown sa...

Takk for det. Skal i nærheten av Hörby, blir vel litt nord for deg? Fantastisk flotte marker dere har der. Men det er om en måned, helgen skal tilbringes i den rause Jaktboss sine dype skoger i Drangedal.

Per VG sa...

Venter i spenning på det bilde.... Blir d bukkejakt? Hadde meg ei runde på Håvannsåsen på mandag, der var d lite spor etter bukk, kun ei lita sparkegrop. Var visst sett ei feie der tidligere..

Blogglistenhits