Sider

9. oktober 2014

Rådyrfall

Våknet opp og hører det regner og blåser. Hmm er det noe vits å dra på seg jaktklær idag?? Sjekker litt på yr.no og der meldes det om enda mer regn og blåst i morgen. Da er det bare å kle på seg regnklær - Albin er som alltid klar.

8 grader, regn og svak vind. Egentlig perfekt vær for rådyrdrev. Blir å reise til antatt godsted, neppe noen andre ute idag.

Albin har flere fine søkerunder uten at det skjer noe, gir fra seg noen få bjeff men ikke noe skjer. Har de holdt seg helt i ro, hmmm Albin søker seg 400 meter ut. Fart og rett frem tyder på at det er noe som lukter. Synes jeg hører han bjeffe litt og det på en veg...

Beveger meg sakte mot en skikkelig godpost, da ser jeg Albin er på retur. Plutselig hører jeg at han loser 150 meter unna. Han kommer forbi på 10 meter i smålos, jeg var nok litt sein. Losen tiltar og snart fult øs. Drar dessverre unna og er nesten en kilometer bort når det snur, da har jeg flyttet meg kanskje 150 meter. Tvilen drar i kroppen om det var lurt med flytten eller om jeg bør tilbake til godplassen. Losen på andre siden av en liten innsjø og på veg tilbake. Troen på at losdyret kommer der jeg står varierer sterkt i ventetiden.

Snart ser det ut som losdyret kommer den veien jeg håper. Lyden av Albin blir enda sterkere og plutselig kommer et rådyr hoppende på 10 meter and closing in. Får opp hagla og skyter i svingen. Rådyret tegner men fortsetter, et skudd til men det ble mye busk. Rådyret legger seg etter 30 meter, og jeg går nærmere og avslutter med et hodeskudd.

Albin kommer i full fart i sporet og inn på rådyret. Han ser litt skuffet ut at det er over, men småbiter litt i dyret.


Viser seg dessverre å være en geit, men ikke stor. Mye skryt til Albin som ikke bryr seg så veldig, bare slikker litt blod, småbiter i litt lunge han får.


En skogsinventør møter jeg på veien mot bilen, han gratulerer og mente losen varte lenge.

Garmin viser at losen var ca 45 minutter. Albin sin fart var gjennomsnittlig 7. Skudd på flagget og så Albin markert med rödt. Totalt 11,7 km på Albin - dessverre synes han veldig sliten i beina i kveld.


Hjemme får jeg endelig testet ut å flå fra halsen og ned. Det skal jeg gjøre på neste også. Kun flåsnitt behøvdes, og så var det bare å dra av skinnet. Perfekt slakt, selv om første skuddet satt litt langt bak og mesteparten av den siden blir revemat. Vekt ferdig slaktet - kommer...

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits