Sider

12. september 2016

Fantastisk start

Premiere for meg på kløvvilt i Finland høsten 2016, og for en start. Klokken ringte kl. 0510.

Mye men riktig vind og dro av sted til tenkt sted. Snek meg frem til plassen og setter meg ned. Kikker rundt og der står faktisk et rådyr. Glemt kikkerten så opp med geværet og "en geit!". Eller vent litt ikke noe andre dyr og det er jo gevir. Lysner litt mer og der står faktisk en riktig fin bukk. Trolig denne, bilde tatt 50 meter unna:

Har bestemt meg for en annen bukk, og tenkte kun skyte hare og kid denne dagen. Derfor intet skudd selv om jeg har den fint i sikte. Blir uansett litt tankevirksomhet om det er rett, uansett for seint når bukken jumper uskadd og uskremt inn i skogen igjen. En bukk spart!!!!

Flytter plass en 20 meter for å se litt mer av åkrene. Tenker på bukken og om dette var lurt for jaktflaksen. Ikke så lenge å tenke på dette, for der hopper det en geit ut på åkern, drøye 70 meter unna. Og der et kid og enda et.

Yes - her blir det muligheter. Starter kamera og det er like bra for pulsen går i været. De kommer ut i et dike midt på åkeren og jeg ser bare ryggene. Venter og bytter litt posisjon. Ligger med tofot og flytter også kamera (noe som viser seg å være dumt, dårlig film blir det). Finner dem i sikte, men geita er blitt litt urolig. Trolig for mye bevegelser og lyd fra meg. Sakte beitende tilbake der dem kom ut. Jeg ligger bra og finner ene kidet. PANG!!!! den synker litt i knea men løper etter geita. Det andre kidet står litt før den sprinter etter. Over et stort dike og inn i småskogen.

Ned på skuddplass og sliter med å finne blod. En liten sving inn i skogen, uten lykke. Geita skjeller meg reelt ut fra skogen. Ut på åkeren igjen og finner skuddplassen. Lungeblod, yes.

Ringer etter en hund og det blir sen skolestart for Dan som snur på veien mot skolen. Rufus (taxen) går rett på kidet som ligger 30-40 meter fra skuddplassen. Bra skuddplassering, rett over hjerte. Merkelig de går langt men sånn er det. Et lite kid er skutt.

Tror kanskje ikke vekta er mer enn 8-9 kilo slaktet. Nå i BT sin kjøle!! Godt å lykkes så utrolig bra. Bilde av utsikten fra post.
Mulig det kommer en film etter hvert om jeg får redigert den litt...

1 kommentar:

Daniel sa...

Snygg placering av skottet :)

Blogglistenhits