Sider

27. september 2016

Nytt forsøk på Halfnose

Ny dag nye muligheter. 10 varmegrader og tung tåke, sydlig vind. Ble nytt forsøk på å få Halfnose i sikte. Ny inngang til hans favorittåker og det fungerte bra. Våt myk mose å gå på mestedelen av turen.

Ut på åkeren og det er tung tåke, ikke mulig å se andre siden. Litt mørkt også, blir sittende i kanten og vente litt. Myse mot åkerkanten, men kun troster og jerper er å se.

Beveger meg litt langs kanten for å se mer åkerland. Blir sittende litt dumt og flytter litt til. Og der er det et rådyr mellom vite rundballer. Lite? Geit? I kikkerten vises et spinkelt rådyr og garantert ikke halfnose. Det er trolig sønnen hans som viser seg, første gang jeg ser en annen bukk på denne åkeren. En liten fjorårsbukk, som så vidt har litt splitting helt øverst på geviret. Leken og helt klart ungdyr, hopper skrått mot meg, og jeg har han fint i sikte.

Kun lov å skyte et rådyr til og dette er ikke halfnose. Opp med videokamera og får filmet litt, men dårlig lys og tåke gjør at filmen er enda dårligere enn vanlig! Han kommer helt over og 5 meter fra der jeg har gått stopper han, snurrer rundt og full speed tilbake der han kom fra. I tryggheten av skogen bjeffer han litt.

Mer skjer ikke denne morgen. Nå ingen jakt før helga, da elgjakten starter opp.

Tja en screenshot fra videofilmen kan jeg jo legge ut som "bevis" på observasjonen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tuss du e temmli sta/flfink som stadig venter på halfnose.... tenker nok at eg personlig hadde skyte ein a di andre bukkane du har sett... men uten tvil korrekt å ta ut returbukken å la di yngre gå...

Unknown sa...

Er vel ikke helt overbevist på at det er så lurt å sikte inn seg på en bestemt bukk. Ekstra kul om man skulle lykkes da - forhåpentligvis!!

Blogglistenhits