Sider

24. september 2016

Vitsvansjakt

I dag var det sesongstart for jakt på vitsvans. Passelig oppmøte med 9 jegere, hvorav en hundfører. Det var støthund som var medbragt.

Postene deles ut og jeg får et bra pass, eneste minus er at det er nær hytter. De er heldigvis ikke tilstede og forventningene er gode. Snart alle på plass og hundfører inn i såten. Ikke lenge etter uttak, men går "feil" vei i forhold til meg. Tre poster ser en liten bukk, men ingen har mulighet til skudd.

Hund tilbake i såten og snart nytt uttak. Denne gangen viser det seg at det er en hind, som også viser seg for minst en post. Målet er å spare hindene, derfor kun kalv og bukk lov i dag. Hinden hoppet derfor uskadd videre. Mer action blir det ikke denne dagen, men to vitsvanser sett altså. Nye muligheter i morgen.

I går kveld var jeg på jakt etter "halfnose". Han glimret igjen med sitt fravær, og her er bilde jeg knipset første gangen jeg så han i 2014. Forklarer også tilnavnet hans.
Besøk på post ble det likevel, da plutselig to elger entrer åkeren. En pinntjur og en ku uten kalv, medfører at jeg konkluderer med fjoringer. Men fire minutter senere kommer en elg til, en kalv. Altså er i hvert fall ikke kua fjording. Med fasiten i hånd ser jeg jo at de ikke er fjordinger. Neste år er det åpnet for vakjakt på elg fra 1.september - om jaktforeningen går for den muligheten er imidlertid en helt annen sak.

En filmsnutt av ku og stut. Når kalven kom var det enda mørkere og filmen enda dårligere!!

Ingen kommentarer:

Blogglistenhits