Sider

25. september 2016

Vitsvans

Årets andre forsøk på vitsvans ble suksess og min første vitsvans et faktum. 
 
To grupper deles og det blir tilsynelatende en meget god post på meg. Noen holmer og små öyer skal drives og jeg står på fastlandet hvor de bør komme. Snart lyd i taxen og etter litt hører jeg det prasler i vassen litt langt borte. Tenker egentlig ikke mye over det för jeg hører noe som går på en liten holme utenfor. Ser snart vitsvanser, en voksen og en liten kalv. Står i vannkanten ca 120 meter unna (målt på kartet i etterkant). Stående uten stød er det ikke aktuelt for meg, slik så det ut - panoramabilde.
 
Sniker til noen större steiner for stöd og funker. Men hinden står hele tiden på rett/feil side. Ingen mulighet for skudd og de trekker inn i vassen og skog. Hundfører kommer etterhvert ut på holmen og da plutselig hiver hinden seg i vannet og svömmer rett mot meg. Ingen kalv og jeg fomler med iPhone sin nye skjermlås så mye at jeg ikke rekker ta bilde når hun hopper forbi på 10 meter. Kalven holder seg på holmen, eventuelt sniker seg unna. Verken hundfører eller tax finnerden og det blir lunsj.

Ny hund samme drev, jeg nytt pass. Wachtelen starter opp. Driver bra retning og aktiv info på radio at det kommer min vei. Der jumper det over veien lengst mulig bort, skitt så knapt det var noe... en rask forflytning på 50 meter. Tror jeg blir for sein da hunden er maks 100 meter unna. Men neida der kommer vitsvansen ut på ny vei. Höye luftige hopp, inn i sikte PANG!!!! 

Kalven ligger sprellende i grøfta og jeg rapporterer om vellykket resultat. Tar tak i beina og skal løfte det på veien når det spreller veldig og jeg stikker det derfor. Merkelig det er liv i med et skudd midt i halsen. Blør ut på veien. Snart livløs og folket samles. Min første vitsvans noteres i boka.


Høsten har så langt tilnærmet optimal. Flås framfra og henger nå i BT sin kjøl. Der tenkte jeg den skulle nyte uken, men BT felte sin første råbukk i kveld og det blir dermed litt trangt! Grattis med en fin ung bukk. Vekten på den var ganske eksakt 15 kilo slaktet (22,5 kg uten vom).
 
 

1 kommentar:

daniel sa...

Skoj, grattis till första vitsvansen!

Blogglistenhits